Dla kogo dieta Cambridge?

Dieta Cambridge dla kogo
Dieta Cambridge dla kogo


Dieta Cambridge nazywana jest dietą „ostatniej szansy”. Stosuje się ją wówczas, gdy inne diety odchudzające, zwłaszcza diety niskokaloryczne, takie jak np. dieta 1000 kcal, nie przynoszą oczekiwanych efektów. Dietę Cambridge zaleca się osobom otyłym, osobom, u których nadwaga stanowi zagrożenie zdrowia, a także tym, którzy w krótkim czasie muszą stracić znaczną ilość masy ciała, np. w oczekiwaniu na operację.

Co to jest dieta Cambridge?

Dieta Cambridge jest dietą niskokaloryczną. Dostarcza bardzo małej zawartości energii, w granicach 400-500 kalorii dziennie. Dieta Cambridge jest przeznaczona jedynie dla osób zdrowych, u których występuje otyłość lub nadwaga, ale nie ma innych chorób towarzyszących. Czasem dietę Cambridge zaleca się osobom, które muszą szybko zrzucić zbędne kilogramy z powodów zdrowotnych (rehabilitacja, zabieg chirurgiczny). Tę dietę odchudzającą stosuje się w taki sposób, by zapewnić organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania.  

Dieta Cambridge może być stosowana jako jedyne źródło odżywiania lub może być łączona z konwencjonalnym posiłkiem. Jeśli stanowi jedyny sposób żywienia, wtedy zjadamy tylko produkty dozwolone w tej diecie i wypijamy minimum 2l niskokalorycznych napojów (woda niegazowana, herbata ziołowa, kawa). Jeśli jest uzupełnieniem innej diety odchudzającej, wtedy oprócz produktów diety Cambridge można spożywać tradycyjne posiłki. Ta dieta odchudzająca umożliwia średni ubytek wagi ciała w granicach 3 kg na tydzień.

Dieta Cambridge – produkty

Podstawę diety Cambridge stanowią żywnościowe produkty przemysłowe, takie jak napoje i zupy w formie sproszkowanej. Muszą one zawierać wszystkie elementy właściwego żywienia – białko, małą ilość węglowodanów i tłuszczu, błonnik pokarmowy, witaminy i sole mineralne, w dawkach odpowiadających dziennemu zapotrzebowaniu organizmu. Produkty diety Cambridge są porcjowane w torebki i stanowią odpowiednią mieszaninę odżywczą. Jedna saszetka może zastąpić jeden posiłek. Aby ilość kalorii dostarczana organizmowi była odpowiednia dla tej diety, zaleca się stosowanie dwóch torebek dziennie i dodatkowo spożycie jednego posiłku diety konwencjonalnej. Aby pozbyć się uczucia głodu, saszetki z posiłkiem można dzielić na dwie porcje.

Produkty, które należy wykluczyć przy stosowaniu diety Cambridge:

  • cukier;
  • tłuste mleko i śmietana;
  • potrawy mączne;
  • niektóre owoce, m.in. banany, śliwki, winogrona, pomarańcze i gruszki;
  • jogurty, sery;
  • produkty bogate w węglowodany;
  • alkohol.

Kto nie może stosować diety Cambridge?

Diety Cambridge nie można stosować:

  • chorym na cukrzycę insulinozależną, porfirię;
  • dzieciom i młodzieży w wieku dojrzewania;
  • kobietom ciężarnym i matkom karmiącym;
  • ludziom po udarze mózgu, zawale serca i chorym na arytmię serca;
  • osobom z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą;
  • osobom cierpiącym na anoreksję, bulimię;
  • alergikom;
  • osobom z osłabioną pracą nerek i wątroby;
  • osobom po poważnych operacjach;
  • chorym na fenyloketonurię;
  • osobom z chorobą nowotworową.

Dieta Cambridge – zalety

Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie dopuścił dietę Cambridge do stosowania, potwierdził jej bezpieczeństwo oraz skuteczność. Zalety wynikające ze stosowania tej diety odchudzającej, to:  

  • oczekiwany ubytek wagi ciała;
  • regulacja gospodarki tłuszczowej organizmu – obniżenie poziomu „złego” cholesterolu i trójglicerydów;
  • obniżenie podwyższonego poziomu glukozy we krwi;
  • obniżenie ciśnienia krwi.

Dietę Cambridge warto połączyć z aktywnością fizyczną, która pozwala zachować efekty odchudzania na dłużej i uniknąć efektu jo-jo pl.wikipedia.org. Dieta Cambridge to skuteczna dieta. W połączeniu z żywieniem konwencjonalnym zaleca się ją rekonwalescentom i osobom starszym. Stosowana jako jedyne źródło odżywiania powinna być prowadzona pod czujnym okiem dietetyka.   

Bibliografia

Biernat J. Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław 2001, ISBN 83-7249-075-9
Kahlau S. 100 pomysłów na diety i smukłą sylwetkę, Muza, Warszawa 2005, ISBN 83-7079-761-X
Wróbel Z. Wybierz swoją dietę, ZYSK I SK-A, Poznań 2006, ISBN 83-7298-918-4
Wills J. Wybierz swoją dietę, ZYSK I SK-A, Poznań 2006, ISBN 83-7298-918-4
Wills J

Rate this post